dilluns, 17 de desembre del 2007

Acabo de rebre a Barcelona la Revista Cambrils del mes de novembre. Em vaig subscriure dilluns passat en una de les meves visites llampec a la vila. Quan l'he tinguda a les mans i l'he fullejada m'han vingut unes ganes tremendes d'escriure. De fet, sempre tinc el cuquet d'explicar coses a través de la lletra, però la majoria de vegades em falta temps. Avui estic cansada, costipada i trista. Malgrat tot, escriuré.
I ho faré sobre la nominació als premis Goya. Avui l'"Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas" ha anunciat que "El Orfanato", l'òpera prima de J.A. Bayona, té 14 nominacions al Goya, entre elles la de millor pel·lícula. I REC, del català Jaume Balagueró, només n'ha aconseguit dues.
Per una banda estic satistesta. REC és una cinta dolenta, en definitiva. Tot i que ha estat rècord de taquilla i gràcies a ella, el cine espanyol ha tingut una bona recaptació, no sempre el que la gent tria per mirar és un bon producte. De REC se n'ha parlat molt. Sens dubte, el tràiler està molt ben muntat i incita l'espectador a anar a descobrir la terrorífica història que planteja. Però, un cop al cine, la decepció és majúscula. El film no fa por, simplement fa fàstic. Es veu sang i fetge i més fetge i sang. No m'agrada aquest tipus de pel·lícules que recorren a la víscera per accentuar el nivell de pànic. De tota manera, és possible que el Goya a la millor actriu novell se l'endugui la protagonista, la Manuela Velasco. Fa d'una reportera histèrica a la qual acabes odiant per pesada, poca solta i morbosa.
Però pel que fa a "El Orfanato" estic súmmament decebuda. Com pot tenir 14 nominacions si és una de les pitjors pel·lícules de l'any? Tal com diu el meu company de feina al 3/24, Sergi de Paz, quan va veure "El Orfanato" va recordar perquè feia tan de temps que no anava al cinema. Jo penso el mateix. Amb pel·lícules de tan poc nivell se te'n passen les ganes. "El Orfanato" és una cinta inspirada en "Los Otros", de l'Alejandro Amenábar, però sense crear la tensió que produïa la pel·li interpretada per la Nicole Kidman. Al meu parer, Bayona ha fet una max-mix de diferents moments de por d'altres films: portes que es tanquen de sobte, sorrolls estridents, zones fosques... A més, al final de la cinta, el director tracta l'espectador d'imbècil. Cal que ens digui tan explícitament que la Belén Rueda ha passat a millor vida? El film hauria d'acabar 5 minuts abans del que ho fa. Aleshores guanyaria molt. "El Orfanato" ha estat un boom mediàtic, però la seva qualitat no ha estat al nivell del ressò que ha tingut.
Malgrat tot, la Belén Rueda m'agrada. Tinc debilitat per ella i no m'imoprtaria que guanyés el Goya a la millor actriu.